گواهی گردش حساب و تمکن مالی ویزای کانادا و شینگن

قصد داریم شما را با گواهی گردش حساب و تمکن مالی و تفاوت این دو آشنا کنیم و قوانین مربوطه به تفکیک هر کشور را (حوزه شینگن، کانادا و آمریکا) در زمینه گردش و تمکن مالی بصورت کامل شرح خواهیم داد.

نامه گواهی گردش حساب و تمکن مالی چیست؟

نمونه گردش حساب بانک ملت

بصورت کلی نامه گواهی گردش حساب و تمکن مالی همان پرینت حساب و یا ریز تراکنش هاییست که از طریق حسابتان انجام داده اید که در انگلیسی به آن turnover گفته می شود.

نامه گواهی گردش حساب و تمکن مالی یک مدرک رسمی است که باید از بانکی که در آن حساب دارید، دریافت شود. این نامه تمام جزئیات مربوط به حساب مانند مبلغ، زمان و حتی علت واریز و برداشت مبلغ از حساب را مشخص می‌کند.

این گردش حساب با توجه به تعداد تراکنش ها در بازه زمانی مشخصی که به درخواست مشتری است صادر خواهد شد.

مثلاهرکس می تواند از بانک خود تقاضا کند که گردش حساب سه ماه گذشته را دریافت کند و یا یک بازه زمانی را به بانک اعلام کند. به عنوان مثال از تاریخ اول فروردین تا اول تیر ۱۴۰۰ و این ریز گردش حساب با توجه به تعداد تراکنش ها می تواند از یک تا چندین صفحه داشته باشد که باید تمامی صفحات آن توسط بانک صادر کننده ممهور به مهر و امضاء باشد.

صدور ویزا

اما در مورد صدور ویزا، افسران کنسولگری کشور مقصد می توانند با بررسی تعداد تراکنش ها و میانگین مبالغی که در هر تراکنش به حساب شما واریز و یا برداشت شده از صحت مدارک شغلی شما اطمینان حاصل کنند.

در این مرحله اشخاصی که معدل حساب بالا و یا تعداد تراکنش های بالاتری داشته باشند دارای شانس بیشتری هستند که بتوانند ویزای کشور مورد نظر را اخذ کنند. البته لازم به ذکر است که تعداد تراکنش ها از هر شغلی به شغل دیگر متفاوت است.

مهم

 افسران صادر کننده ویزا با استناد به تعداد تراکنش ها و مبالغ ورودی و خروجی از مدارکی که به عنوان مدارک شغلی به سفارت ارائه داده اید اطمینان حاصل می کنند.

مثلا گردش حسابی که تعداد تراکنش های بسیار بالایی داشته باشد و رقم های کمی به حساب وارد شده باشد به گردش حساب مطب یک دکتر شباهت ندارد و بیشتر به گردش حساب فردی که سوپر مارکت دارد شباهت دارد. در نتیجه اگر چندین حساب بانکی دارید تنها گردش و تمکنی را به سفارت ارائه کنید که مرتبط با شغل شما باشد.

تفاوت نامه گردش حساب با تمکن مالی

نمونه گواهی گردش حساب و تمکن مالی بانک پاسارگاد

بطور کلی نامه تمکن مالی بر خلاف گردش حساب در یک برگ صادر می شود و شامل اطلاعات پایه ای نظیر نام و نام خانوادگی صاحب حساب، تاریخ افتتاح حساب، موجودی حساب به ریال و موجودی حساب بر حسب یورو یا دلار می باشد و در بعضی از بانک ها حتی معدل حساب بر حسب سه ماه گذشته و یا شش ماه گذشته را نیز در این نامه اعلام می کنند.

چه تفاوتی بین نامه تمکن مالی و گواهی گردش حساب برای ارائه به سفارت وجود دارد؟

در قدیم سفارت ها تنها به نامه تمکن مالی اکتفا می کردند و افرادی که قصد مهاجرت داشتند از دوستان و بستگانشان مبالغ بالایی را قرض می کردند و آن را برای مدت چند روز در حساب خود قرار می دادند و سپس اقدام به اخذ گواهی تمکن مالی از بانک مربوطه می کردند تا بتوانند سفارت را قانع کنند که تمکن مالی کافی را دارند. این در حالی بود که وضعیت مالی مناسبی نداشتند و به قصد مهاجرت سفر می کردند و این موضوع برای برخی کشورها مشکل ساز شد و امروزه برای جلوگیری از تکرار این مشکل گواهی گردش حساب را به همراه تمکن مالی میخواهند

برای صدور ویزای کدام کشورها به گردش و تمکن مالی نیاز داریم؟

طبق قوانین کشورهای عضو شینگن و همین طور کانادا و آمریکا می بایست حداقل گردش حساب سه ماهه را به همراه تمکن مالی به سفارت برای صدور ویزای شینگن مربوطه ارائه کنید. در لیست زیر کشورهایی که برای اخذ ویزا از آن ها نیاز به ارائه گواهی گردش حساب دارید آورده شده است:

نام کشور بازه زمانی گردش حساب
کشورهای حوزه شینگن گردش حساب سه ماهه
کشور کانادا گردش حساب شش ماهه
کشور آمریکا گردش حساب شش ماهه
کشور ژاپن گردش حساب سه ماهه
کشور بلغارستان گردش حساب شش ماهه
کشور قبرس گردش حساب شش ماهه
کشور انگلیس گردش حساب شش ماهه
کشور اندونزی گردش حساب سه ماهه
کشور استرالیا گردش حساب شش ماهه
کشور تایلند تنها نیاز به ارائه تمکن مالی برای ویزای توریستی
کشور اسپانیا گردش حساب شش ماهه

 

مهم ترین شرایط گواهی تمکن و گواهی گردش حساب برای سفارت ها چیست؟

هماهنگی و منطق بین گواهی گردش حساب و بالانس تمکن مالی با شغل فرد متقاضی

⇐ گردش و تمکن را حداکثر یک هفته قبل از ورود به سفارت از بانک مربوطه دریافت کنید و هرچقدر این زمان به زمان انگشت نگاری شما نزدیک تر باشد از نگاه آفیسر قابل اعتمادتر است.

⇐ تا زمان معلوم شدن جواب ویزا مبالغ خود را از حساب خارج نکنید.

⇐ مبالغ واریزی به حساب شما نباید بصورت یکجا در حساب شما واریز شود چون آفیسر پرونده متوجه خواهد شد که این رقم را در اصل برای ارائه به سفارت گذاشته اید و یا آن را قرض کرده اید.

⇐ اگر تمکن مالی را برای کشورهای حوزه شینگن لازم دارید حتما از بانک تقاضا کنید که بالانس حساب را بر حسب یورو ثبت نمایند و اگر مقصد کانادا و یا آمریکاست بر حسب دلار.