تاییدات دادگستری و امور خارجه چیست؟

ترجمه رسمی مدارک بایستی توسط دارالترجمه رسمی و زیر نظر مراجع ذیربط انجام پذیرد، زیرا در بعضی موارد سفارتخانه ها و دانشگاه ها و یا بعضی از سازمان ها ترجمه ی این مدارک را بهمراه تاییدات دادگستری و امور خارجه طلب می کنند و دارالترجمه باید نسبت به اخذ تاییدات مشتری اقدام و پس از انجام کار انرا به مشتری تحویل دهد.

تعرفه هزینه مهر دادگستری

هر سال در تعرفه ای جدا از طرف مراجع ذی‌صلاح به کلیه دارالترجمه ها ابلاغ می شود و در اختیار مردم هم قرار می گیرد. نکته: کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه را دارند باید علاوه بر ترجمه رسمی و اخذ تاییدات ،نسبت به اخذ مهر تاییدیه سفارت ترکیه نیز اقدام نمایند

شما باید قبل از اقدام به اخذ ویزا و یا انجام هرکاری از الزامی بودن تاییدات دادگستری و امور خارجه مطلع شوید  چون هزینه های تاییدات باعث افزایش قیمت 50 تا 80 درصدی اسناد و مدارک می شود. مهر دادگستری و مهر امور خارجه پایین برگه ترجمه شناسنامه زده میشود و این مدرک تمام اعتبارات قانونی ممکن برای ارائه به هر سازمان و ارگانی را دارد.

تعرفه هزینه مهر دادگستری و وزارتخانه

زمانی که شما درخواست تاییدات دادگستری و امور خارجه می کنید می بایست در قدم اول به ازای هر کدام از مدارک یک بارکد به مبلغ 65 هزار تومان برای شما خریداری شود و شماره بارکد بر روی پوششی پلمپ شما چاپ شود و پس از آماده سازی تمامی اسناد و مدارک تحویل نماینده ی قانونی اداره دادگستری و امورخارجه شود.

مدت زمان پاسخگویی دادگستری برای تاییدات 1 روز کاری می باشد و مدت زمان تاییدات امورخاجه 2 روز کاری. در نتیجه اگر ترجمه‌ی مدرک شما ۱ روز کاری زمان نیاز داشته باشد، با احتساب تاییدات دادگستری و امورخارجه چیزی حدود 4 روز کاری تا آماده سازی تمامی مدارک شما زمان لازم است.

با این حال بعضی از مدارک به تنهایی به تایید دادگستری و امور خارجه نمی رسند. به عنوان مثال برای تایید سند ازدواج می بایست شناسنامه یکی از زوجین به همراه اصل سند ازدواج به منظور تاییدات ارسال شود و در غیر اینصورت، مدارک تایید نمی شود. هزینه تاییدات امور خارجه به ازای هر صفحه ترجمه بطور میانگین مبلغ 10،000 تومان می باشد. در بعضی مواقع این رقم به دلایلی مانند تعداد صفحات ترجمه‌ی هر پلمپ افزایش قیمت خواهد داشت. به عنوان مثال در صورتی که ترجمه ی سند ازدواج شما بر روی 3 صفحه سربرگ پرینت شود می بایست مبلغ 18000 تومان را برای تاییدات امورخارجه بپردازید.

تایید و خدمات وزارت امورخارجه (هر صفحه ترجمه)

همانطور که در بالا توضیح داده شد به ازای هر صفحه از ترجمه‌ی پلمپ هر مدرکی بطور میانگین مبلغ 10،000 تومان به وزارت امور خارجه قابل پرداخت است اما تنها به ازای هر پلمپ مبلغ 65 هزار تومان می بایست برای خرید تمبر دادگستری پرداخت شود